Sunday, January 24, 2010

god always know the best for us

 in life, not everything that we wish will be coming into a reality, right? oh, sume org pernah rase cmtu. aku pun same gak.kadang2, kite mmg mengharap nk sgt bende tuh. dgn penuh semangat, kita akan plan sesempurna yg mungkin sebab kita nk yg terbaik untuk dapat benda tuh. aku pun akan bwat benda yg sama. bukan akan tapi memang. but in the end, sometimes, we always get the unexpected kan.


wktu SEM 1 dlu, aku frust sebab aku kena kluar kelas C, tipu kalau aku ckap aku x malu kena tendang. yela. pointer jatuh. tpi ade hikmah, TUHAN nk tunjuk kt aku, mcm mana rasa hidup dgan kawan2 yg lain, environment yg lain, atmosphere blaja pun lain. and aku aim, by the end of semester, aku dh aim, aku nk dpt 3.5. aku blaja sungguh.waktu exam, i did my best. ALLAH tu maha besar, dye uji aku lagi, aku dmam panas waktu exam, 40.9C. nasib baik x masuk hospital je. nxt week exam bio, sumpah time ni mmg takut. mne larat nk blaja. ALLAH tahu yg terbaik untuk aku. alhamdulillah, aku dapat A2 kot waktu exam bio. mmg sgt2 tawakal. from that point, aku dh nmpak, how tawakal is very important in our life and the relation with my post title. mmg kita sgt2 perlukan ALLAH. sebab tuhan beri kita ujian, mesti ade hikmah. eventhough pointer wktu SEM 1 tu, x capai target, but still i feel thankful.


kalau nk cite pasal bende nih, mmg x kan habis. that was just one example that happenend in my life.


oh before that, i admit that, i am not the right person to talk about this, but this is my thought.


ok2, mcm x de kaitan kan. skarang nih, ape2 yg berlaku dlam hidup kita kite mesti kena slalu ckap, ade hikmah dlam setiap ape yg berlaku. skarang ni, rmi kawan kita yg dpat offer pegi blaja sana la, sini la. kalu aku, mmg la aku jealous. kalu kita jealous dari sudut negatif je, mmg x de kebaikannya kan. asyik dengki je. mula la cakap itu ini. kalau kita fikir positif, kita mesti tahu, setiap yg berlaku mesti ad hikmahnye kan. dh memang yg tertulis dkt luh mahfuz ckap, this is not your time, x kan kita nk jealous kan. so, dkat ats langit sana, dh tulis siap2 dh, bile mase kita, yg kita perlu buat skarang is bertawakal. kita tahu yg kita dh buat yg terbaik wktu SPM hari tu, so kita kena serah segala apa yg kita buat dkat ALLAH. cikgu normah pernah cakap, kalau kita tak yakin dgan ape yg kita bwat, kesannya pun akan jadi mcm tu. mknenye kita ragu2 dlm semua langkah yg kita lakukan. mak selalu pesan, hidup kena berprsangka baik, x kesah la dengan sesiapa pun, terutama dengan TUHAN, kalau kita asyik berprasangka buruk, macam mana DIA nk bgi kita rezeki kan. like, we don't believe of HIS power. so, mak cakap hati mmg slalu kena jaga, kena sentiasa bersih, baru kita murah rezeki. nk murah rezeki bukan senang, bukannye mintak hari ni, esok dapat. btul x? semua kena ade amalan, ade usaha.CAMNE NK MURAH REZEKI?. mungkin ni masa untuk kita muhasabah diri, tgk blik ape yg kita dh buat, check blik diri. dan percaya, hanya ALLAH tahu yg terbaik untuk diri kita.
tu yg aku pegang skarang. and believe me, kita akan rase lagi tenang dna lancar je dalam kehidupan kita.


insya-ALLAH, all of our good seeds will be paid in a great harvest.
believe that, sume org ade rezeki, tapi the WH-question tu yg kita x tau.


mungkin aku bukan ustazah ataupun org yg bijak pandai untuk cakap pasal benda2 ni.yup, i'm still a kid who starts to know the world. i'm sorry if my words hurting you. i'm not perfect.


No comments: