Monday, August 9, 2010

boleh ke?

i found this one article from http://susudalambotol.blogspot.com which i think is a very interesting post

"Kita Masih Boleh Berkawan"

Kenapa ayat ini akan keluar bila kita sudah putuskan hubungan?
Adakah kita betul-betul maksudkan atau hanya nak memalsukan harapan?

Untuk diri aku sendiri, aku lebih suka kalau selepas satu hubungan cinta itu diputuskan adalah lebih baik kiranya masing-masing membuat haluan sendiri tanpa pengkhabaran.

Apa rasanya kalau kita masih menelefon atau sms dan bertanyakan soalan begini;

"Awak ok harini?" Yang sah-sah kau dah tahu TIDAK.
"Awak dah makan?," Yang sah-sah dengan kau je pun selalu temankan.
"Awak tak keluar hari ni?," Yang sah-sah tiada tangan untuk dipimpin lagi.

Luka dihati bukan boleh pulih dalam masa satu hari. Makan tahun atau mungkin sampai mati. Melupakan sesuatu yang indah umpama kena makan racun satu periuk nasi. Memang payah. Dan selagi masih ada orang yang kita sayang dulu dekat dengan kita, ia sebenarnya tak mengubahkan apa-apa.

Berkawan selepas putus satunya hubungan itu lebih membawa kesengsaraan. Lagi-lagi kalau dia pun dah ada yang baru atau dia tinggalkan kau sebab dia ada pilihan lagi satu. So what's the point la kan cakap "kita masih boleh berkawan?" Lagi-lagi yang sebenarnya kau bukan bermula dengan persahabatan pun. Kau memang dah tangkap syok dengan dia dan memang niat nak jadikan dia girlfriend atau boyfriend kau pun.

Dan aku rasa kalau kita masih berkawan dengan ex kita dan dia pun dah ada yang baru, akan jadi satu hubungan tak sihat disitu. Yang baru mesti rasa tergugat dan memang dengan lekas kat dahi kau ada satu pangkah besar macam orang nak pergi mengundi tuh. Walaumacamana kau cuba kata yang kau dan dia hanya kawan biasa, kau ingat yang baru tu nak percaya?

Sorry lah, der.

Bercinta dan kemudiannya berkawan?
I don't think so.


MY FOOTNOTE:
yep, perasaan bukan something that we can play around especially for girls. bukan senang untuk mengubah rasa cinta kepada kawan. sebab kami memang emosional. kami akan rasa sangat awkward. from now onwards, i try to be the best, sbb maka kata, kalau kita nak dapat pasangan yang bagus, kita pun kena bagus. :)

No comments: