Sunday, July 3, 2011

of changing


orang selalu cakap nak berubah. biasanya mestilah berubah ke arah kebaikan kan, mana ada orang nak berubah jadi jahat. nak berubah ambil masa jugak. bukannya kau kata nak berubah ahri ini, sekelip mata esok terus kau expect dia bertukar. perubahan perlukan perjalanan melalui beberapa fasa. dan fasa yang akan kita lalui itu bukan semuanya sediakan kita penyelesaian kepada semua persoalan perubahan yang ingin kita lakukan. kadang-kadang, kita perlu merempuh jalan, semak, duri, berbatu dan macam-macam dugaan yang perlu kita tempuhi. itulah realiti sebenar kehidupan. nak berubah perlukan hati yang kuat, fikiran yang jitu dan niat yang padu. ingat senang ke nak istiqamah. jiwa kena kental. 

bayangkan kita dulu ni orang selalu fikir negatif pasal kita, tiba-tiba kita berubah jadi baik. mesti macam-macam orang kata kan, uish, kalau iman tak kuat, memang kita rasa, ah baik jadi macam dulu je. nak meninggalkan daki-daki tabiat yang dah ada dekat dalam hati dan jiwa ni susah. perlukan banyak pertolongan sebenarnya. sebab tu kita jangan mudah untuk jadi seorang yang judgemental dekat orang lain, sebab we never know what he/she is going through in their life. kalau mereka nak berubah, bagus lah kan. kita pula yang kena muhasabah diri, kalau dia boleh berubah kenapa kita tak boleh buat? 

dan sadly to say, orang kata kita tak boleh berubah sebab kita tak dapat hidayah lagi. hidayah itu kena cari, kena usaha. mana boleh senang-senang nak dapat. analogi dia, cuba kau pergi tepi jalan, lepas tu mintak orang bagi kau duit RM 1. rasanya orang tu bagi tak? kalau aku, aku blah je. so mcam tu lah jugak dengan hidayah, kita kena cari, kena mintak dan usaha sungguh-sungguh supaya diperkenankan permintaan kita untuk dapat hidayah tu. tapi, kena sepadan juga dengan amalan kita. so, siapa kata dia tak boleh berubah sebab tak dapat hidayah, tak boleh la cakap macam tu. sebab hidayah/petunjuk datang dalam cara yang kadangkala kita tak sedar pun, tiba-tiba kita rasa tergerak hati nak buat. 

dan janganlah expect seseorang tu berubah 360, it takes time bro. slowly. why don't we support them at least at the same time we can learn from them and share what we have for our own goodness. betul tak. so bila kawan korang cakap dia nak berubah ke apa, open your arms widely, hold their hands and together we change to the right path.

and still, i am in the process of changing myself to be better. still facing the tough phase :D

lets stay strong and be with iman. :)