Friday, January 14, 2011

feel,felt,felt

ok, sekarang aku belajar untuk tidak memberi first impression dekat orang yang baru aku kenal ataupun strangers. walaupun kadang-kadang terbagi jugak. sebab semua orang sama. tak kisah la kau free hair ke, pakai baju ketat ke, pakai tudung sama macam pakai telekung ke. bagi aku semua orang sama. sebab first impression tidak memberi maksud pun dengan apa yang digambarkan oleh stranger tersebut. hipotesis aku this time, kenal dulu, baru justify the personality regardless their appearance.

aku bukan nak cakap apa la kan. kadang-kadang kita anggap orang yang lebih berilmu daripada kita in terms of ilmu agama ni akan menunjukkan satu contoh yang baik. aku rasa semua orang fikir macam tu. unless kau seorang mind reader yang superb yang sekali  tgok orang, tahu zahir dan batin, in details lah kau tahu kan. tapi, yang kecewanya, they are not like we are thinking of. sorry to say. before that, yang aku cerita ni based on pengalaman aku eh, kang kata aku generalize semua orang pulak. ya, aku tahu kitorg ni bukannya hebat mana dalam ilmu agama. kitorg ni dipandang serong sebab budak english ni jenis hu-ha-hu-ha sikit. yep, aku mengaku aku jenis macam tu jugak, tapi at least i know the limits of every action that i am doing in terms of everything. kalau bukan aku yang ingat sendiri, alhamdulillah ada lagi orang yang akan ingatkan aku. walaupun budi bahasa aku tak la sesopan santun yang sepatutnya seorang wanita muslim memilikinya, tapi aku tahu mcam mana nak cakap dengan orang guna bahasa yang elok bila kena deal untuk something yang formal. bukannya nak marah-marah, tak cakap elok-elok. bila tanya, paksa kita balik untuk just jawab je apa yang ditanya. hello? dah la tak bagi salam, pastu kau expect kitorg ni pun nak jawab la soalan kau kan. oh kalau aku, memang tak layan. tapi kalau kau dah menunujukkan satu imej yang baik pada zahirnya, makanya, dalamn seharusnya begitu. it is not that you have to be 100% perfect, tapi kita tahu kan macam mana adab berkomunikasi dalam islam. so you should aware of this thing  more. lagi satu, tak semestinya kalau kita rasa kita islamik, kita tak buat benda yang tak senonoh kan. kita tak tahu masa depan kita. so never talk fast. sometimes, what you don't expect to be happened will happen.

p/s; entry kali ni sentap la kot. sebab aku pun baru lepas tersentap dan disentap-sentap.

No comments: