Thursday, April 29, 2010

fed up

ok, tiba2 aku rasa hari ni aku nak cakap pasal fakers and friendship. yeah, tipulah kalau aku cakap aku x pernah jadi salah seorang fakers tu. aku pun manusia biasa jugak. benda biasa lah kan, setakat mengumpat, bitching sana sini. kalau dh namanye perempuan, x denye, kalau duduk ramai2, x kuar cerita pasal orang lain, mesti ada punya lah. aktiviti umpat-mengumpati ni biasanya orang buat kalau ada waktu senggang, eh yeke, kadang2, dulu time kt skolah, nak pergi toilet pun boleh mengumpat, terserempak tengha jalan pun boleh "eh, kau tau x si polan ni buat tu, buat ni". yes, aku bercakap dari pengalaman. aku mengaku aku pernah buat. dulu, kalau kita nak bergossip, kita akan pilih orang, ye lah, x kan kau nak mengumpat si A, kau nak gi cite kt best friend si A kan, sah2 la kantoi. unless niat kau tu, kau cite kat bestfreind dye tu untuk tujuan kebaikan, maksud aku, kau nak suruh si A tu berubah, tapi sebab kau dh menyampah tahap nak sepak muka si A tu, dh x tahan nak tegur, kau suro lah best friend dye tegur kan.

ok tu satu hal, yg x tahan ni orang yg jenis bermuka-muka2 ni, ni la maksud aku fakers ni. i mean mmg la kau x suka dye(B),tapi kau kawan la ngan B ni, alah, kire macam, senyum camtu jela, x dela kau buat kawan sembang. fine, tu satu hal, yg x tahan nnye. dh la kau x suka B, tapi kau sibuk nak masuk campur hal peribadi B. lantak B lah nak kawan ngan sape, pernagai dye  camne. kalau kau dh x suka, kau senyap je lah. x payah nak sibuk. kalau dh menyampah sangat, tutup mata, tutup telinga, x payah susah kau tambah dosa, cite kat satu dunia yg kau x suka si B. argh, kesian kt kawan tu. x best kau tau, rasa dye sakit, sangat sakit. kau bubuh la iodin sejuta gelen pun, x de bail luka kau. kau baik pun parut tu ada lgi, smpi mati pun kau x leh lupakan

a true friendship sbnernye bila seseorang kawan tu ada dengan kau susah dan senang, dye terima kau seadanya, kau gemuk ke, kau buruk ke, kau suka kentut ke, kau suka merepek ke, kau suka marah2 ke, kau suka nangis ke, dye x pernah bosan dengan cerita kau. dye akan slalu ada kt sebelah kau time kau need someone. dye akan muncul macam magic. skarang kau sedih, tetiba dalam satu saat lepas tu dye ada kt sebelah kau, padahal kau x dan cerita lagi dekat dye, tiba2, zapp, dye dh boleh baca apa yg ada dalam fikiran kau, and dye terus comfortkan kau. kawan yg sejati x kan malu2 untuk tegur kau walaupun it sound harsh untuk kau. kau akan terasa hati la sket ngan dye, nnti lama2 kau akn sedar, sbb dye tegur kau sbb syg. dye x leh tgok kau sedih2. dye x boleh tgok kau kena kutuk ngan orang lain. sbb dye tahu, kau bukan macam org lain cakap kan tu. cuba kita renung kejap, "kita ni dh cukup baik untuk jadi kawan kepada seseorang?".

kita kalau nak menegur pun, ada batas sbenarnye, tgok diri kita dulu, yelah, kita bukan sempurna pun, pastikan kalau kita nak tegur orang kita x buat apa yg bnda kita nak tegur tu, barulah kita boleh nak tegur orang. bukannya cakap x serupa bikin. depan, marah orang kalau orang tu buat bnda yg bagi kau melanggar batas agama, tapi, kau sendiri buat. bila terbongakr, mulalah kau nak menuduh sana sini, mulalah cakap, "eh, aku pun manusia biasalah, lantaklah aku nak buat ape pun." ha, kalau aku trus cakap, bongok. kau kutuk orang, tapi kau buat. 

aku belajar dari pengalaman, aku pernah jadi those fakers, aku pun pernah jadi mangsa kutukan. bila kita menjadi mangsa kedua-dua keadaan, it made me think. a deep thought. 2008 was the turning point for me. to change, to look back myself. muhasabah balik diri. then, kita kan jadi neutral. kita tahu mcam mana nak adapt bila berlaku situation mcm ni.

so, in conclusion, kita FIKIR balik. ni untuk pesanan diri aku jugak. so, bila aku baca, aku akn fikir balik. 
after all, i'm sorry kalau kata2 aku ni mmg snagat la kasar and klau kau rasa nak pandnag slack kat aku, buatlah. :)

hayati video kat bawah ni :)




terima kasih ya ALLAH kerana Kau berikan aku keluarga, rakan, kawan, sahabat, teman yang sentiasa terima aku seadanya, untuk mereka yg aku panggil keluarga, rakan,kawan, sahabat, teman, anda tahu siapa diri anda, hanya kita yang tahu siapa kita, antara kau dan aku. terima kasih semua :) aku sayang kesemua mereka

No comments: