Tuesday, March 23, 2010

E.G.O

kalau kita spell and sebut satu this alphabet E-G-O, mesti semua org faham. tapi x semua org faham how the ego function. oh, aku admit awal2, aku bukannye org yg btul untuk bercakap pasal benda ni. it's just my thought. lantak la org nak cakap aku gelabah ape ke kan. ada aku kisah?

btw, when we talk about ego. sume org akan cakap, "eh, aku ada ego" or "kita kena ego". yes, it is true, tapi kenapa mostly kita salah guna ego kita. yg aku slalu nampak la,sbg contoh, bila kita gaduh ngan kawan kita, sure2, kita tarik muka ngan kawan kita, nak minta maaf, haram, sampai ke sudah x minta maaf, nnti baik sendirilah kan. tapi kan, apa kata, kita rendahkan hati, rendahkan diri, kita minta maaf ngan kawan kita tu, x kisahla, salah kau ke salah aku ke salah sesiapa pun, kita try to make ourselves better, so, why don't we are the first one who apologized to them. tapi x dela, sampai kalau dh benda tu terangan dye pijak kau cm taik, kau gi bodoh baik hati sangat nak minta maaf kan. that's why aku cakap, kita boleh guna ego kita ikut tempat. dh kalau time tu org memperkotak-katikkan *wah lame x guna words ni* maruah kita, time tu la kau bertindak. so, itu gunanya ego.ok, that goes individually

ok, as a leader plak. x kisah la what type of leader pun. mostly org akan cakap, a leader especially yg top2, mesti sombong and ego dye tinggi. tapi, menurut pengalaman aku la, leader yg mcm ni lgsung orng x respect. because sebelum org lain nampak perangai yg tu, anak buah dia akan dh start x respect. a leader can use his/her ego when it comes to decide the important decision in a critical situation, maknanya in urgency, waktu tu, dye patut decide either org suka ke tak dengan keputusan yg akan dibuat. taht's one of the risk yg leader kena tahu. tapi bukan la sepanjang masa kau guna kuasa veto kau tu. sometimes, not sometimes actually, all the time, kau kena la dgr jugak pendapat org lain, bukan ingat kepala kau sorg je betul. so, two is better than one kan. like cikgu rafidah slalu cakap, rendahkan hati. :)

ha, yg ni best, part ni aku rasa org laki msti x setuju ngan aku, bila time nak tunjuk kasih sayang ngan family. mesti ada yg cakap, "eh, aku laki la, dh besar la, malu la kalau but cmtu". la, nak suro peluk cium mak sendiri pun susah ke. time ni la kita nak tunjuk kita syg ngan mak kita. kalau dgn awek ke  ngan boipren ke, bukan main lagi, i lap u, u lap me. kalau ngan mak ke ngan ayah, jagn harap, even words "lap" tu pun x penah terkeluar. mcm mak aku cakap, yg kita duk cakap syg2, cinta2, rindu2 tu btul ke akn jadi soulmate kita, yg mak kita ni, yg lahirkan kita susukan kita, sah2, pertalian sampai ke akhirat, yg even cakap cmtu pun dapat pahala x nak. apala yg susah sangat, just cakap i love u pun, it takes you less tahn 2 second ape. ok2, maybe ada yg cakap x biasa, sebab dari kecik dh x dididik camtu. apa kata, kita make a change, maksudnya, kita yg start buat bnda tu. mmg la mak korg kata mcm buang tabiat ke apa anak aku ni. tapi x pe, korg cakap la, "la, bila lagi nak peluk mak, manja2 ngan mak, time ni la, kalau dh kawin kang susah". tu contoh ok. and mesti mak korg akan balas balik pelukan korg tu. and seriously, cuba bandingkan antara salam and peluk, aura dye sumpah lain babe. x tau la korg kalau aku cmtula. nak2 kalau kita sedih, bila mak kita peluk ke apa, semacam ada satu aura yg org kata boleh tenangkan diri kita. and to be true, mmg btul rasa tenang after kita hug mak kita. satu lagi, bonding antara kita and ibu kita pun akan jadi lebih kuat. means kita jadi lebih rapat. mak slalu pesan kat aku, hargai setiap saat dengan family kita, the precious moment, mmg skang ni x rasa apa2, nnti bila dh besar dh keje, nnti mesti rasa menyesal "ala, knape dulu aku x buat cmni ek". lalu mulalah bermonolog sndiri cakap, "kalaulah masa boleh diputarkan kembali". and  tau x, seramai mana anak tu, ibu msti ingat birthday anak dye, siap ngan detail2 nye skali, brapa berat kau sume and detail2 nye la, anak ni waktu kecik cmni, anak tu wktu kecik cmtu. every single detail, sebab tu kita x boleh nak tipu mak kita, sebab dye tau semuanya. wa, dh cm menyimpang dh ni. tapi, x pe la. 
so, apa kata, kita practicekan buat benda2 cmtu, bygkan family korg tu cm awek or balak korg je. sng je nak cakap i love you. x pe, x jatuh pun ego. ego tu bukan boleh ukur pun either dh jatuh 1 % ke, 1 kilo ke 1 cm ke kan. so, x pe. org nak panggil kita manja ke, anak mak ke x pe. yg penting kita bangga dengan diri kita.

k, dah habis dah. so, in conclusion, ego tu macm aku cakap, kita boleh alter, kita boleh kawal, bukannya ego kawal kita. apa yg aku tulis ni, juga untuk pesanan aku jugak, sebab aku pun pnah buat apa yg aku tulis tu. i'm not perfect, but i learn to be perfect :)

P/P/S: nah, amik, sekali aku membebel


No comments: